![]() |
Yerushalayim - pohled z Olivetské hory |
Byl to týden v zemi, která tepe živoucí historií. Když jsem poprvé uviděla staré hradby Jeruzaléma, jak se objevily zpoza rohu již moderního města, zdálo se mi, jako bych se dostala do doby, kdy tudy jezdily velbloudí karavany a ve městě žili králové. Stejně jako všechno kolem, i hradby starého města jsou z kamene, jehož je tu více, než by se dalo spotřebovat. A stejně jako ostatní města v zemi zaslíbené, je i Jeruzalém oázou a perlou v poušti prachu a kamení, která je, zdá se, základem tohoto kousku světa.
Není tu dostatek vody, nejsou tu zelené lesy, nemají tu ropu ani diamanty, ani tu není nijak úrodná oblast. A přesto se o tento malý kousek vedlo a vede tolik bojů a lidé se tu snaží obdělávat a zůrodňovat kámen, kterým by jinde opovrhli. Tolik snahy, a tak velká tužba bydlet právě zde. Je to tím, že po tomto kousku země chodil Bůh?
výhled z "naší" střechy |
Pátek 25. 4.
Budík zazvonil a ukazoval přesně
4:00. Nejvyšší čas na sebe hodit indigatě a popadnout batůžek. V šest jsme
již s Kay a Danem seděli v letadle plném velkomožných Rusů a
pejzatých Židů v jarmulkách. Někteří měli své typické kabáty a klobouky a
do letadla nastoupili až poté, co se náležitě pomodlili kývanou chválu
Hospodinu natočeni čelem ke zdi.
V letadle jsem se již kývala
i já – pohyb v těsném sevření sedaček předimenzovaného letadla byl totiž
téměř nadlidským úkonem. Po 3,5 hodinách letu jsme tedy konečně vstoupili na
Izraelskou půdu, kde čas plyne o hodinu napřed.
Vzhledem k tomu, že jediná
naše zavazadla byly batůžky, které jsme měli u sebe v kabině, směle jsme
se po vstřícné kontrole pasů vydali na bus do Jeruzaléma. Do mého fungl nového
pasu však ono osudné razítko s Izraelskou vlajkou nepřibylo – pouze na
papírek vsunutý mezi stránky. Busy jsme konečně našli v druhém patře
velkého nádraží a marně se snažili z hebrejsky psané tabule vyčíst, kdy a
kam co jede… Angličtina je tu ale poměrně frekventovaný jazyk a tak jsme
zaplatili 25 šekelů na přestupní bus do hlavního města, kam jsme v denním
žáru dojeli po poledni.
Moderní část města vyhlíží velmi
příjemně – všechny budovy jsou stavěny z kamene, kterého je tu snad více
než vody, a i výškové budovy si tak drží jakýsi nádech historičnosti. Do
starého města za hradbami jsme se rozhodli jít pěšky, což se zvládlo asi za
hodinu. Všechno je tu blízko.
Po cestě jsme odbočili do rušné
uličky, kde se to jen hemžilo nakupujícími i všestranným zbožím. Vycvičený hlas
prodejců se překřikoval nad hlavami ostatních. Záplava sušeného ovoce,
neskutečně krásně vypadající i voňavé pečivo, oříšky, koření… Naše žaludky se
již ozývaly a tak jsme zapadli do místního občerstvení. Ceny tedy lidové
rozhodně nejsou!, ale ta chuť! Izraelská kuchyně nám všem třem učarovala. Ať
již „Malawa“ – tlustá a jemná placka plněná humusem, paprikou, cibulí, hrachovou
kašičkou, salátem … a samozřejmě výborně ochuceno kořením; nebo třeba
„Kshakshuka“ – na pánvi upečená rajčata s vejci, ochucená kořením téměř
alla Indie, doplněno cibulkou, humusem a hrachovou kaší. K tomu opečené
pečivo. I najedení bychom si na tom pochutnali královsky, natož hladoví po
dlouhé cestě.
První pohled na hradby starého
Jeruzaléma mě naprosto odzbrojil. Jako by se obrázky ze staré kreslené
Bible staly skutečností a my překročili ne hranici územní, ale časovou. Staré
město je opravdu starý Jeruzalém, živoucí historie, svědek mnoha divů i
strašných válek, město hodné Boha, naděje a domov každého Žida. Kamenné a
impozantní hradby s branami, podél nichž se zelenají vzrostlé palmy a
zpoza hradeb vykukují vršky chrámů a věží. Snad bych se ani nedivila, kdyby mi
naproti vyjela velbloudí karavana či římská pěchota. Nic na tom dojmu neměnil
ani fakt, že toto očividně nedobytné a majestátní město bylo v průběhu dějin 44krát
dobyto a dvakrát dokonce úplně srovnáno se zemí a tak se o původnosti zrovna mluvit
nedá. Jeruzalém se však jako fénix vždy vzchopil ze svého popela a tak není
pochyb, že stále leží na hoře, kde Abrahám obětoval Izáka a tu a tam je použito
původních kamenů z rozvalin města.
Vnitřek města je krásný, tepající
životem a dýchající dějinami, které se tu tvořily. Některé ulice jsou tak plné
prodávajících a kvůli slunci téměř zastřešené, že má člověk dojem, jako by
vstoupil spíše do budovy.
Město voní! Není to Indie, ale
relativně čisté a kultivované město (i když i tady je markantní rozdíl mezi
čtvrtí židovskou či arabskou). Přechod z poklidné a důstojné židovské
čtvrti do té arabské se pozná snadno podle živého chaosu a klasického
všudypřítomného pokřikování. To vše jsme prošli během chvilky – staré město je
malé jako dlaň. Ale i na té se ve spleti čar dá snadno zabloudit.
V začínajícím sabatním
podvečeru jsme došli do našeho hostelu – 700 let staré budově, kde se občas
muselo chodit v předklonu, jak tu byly nízké stropy. Naše místo na spaní
ale mělo místo stropu celé nebe! Na ploché střeše bylo několik matrací a výhled
k nezaplacení. Jen kousek od nás vyčnívaly z ohromného množství
střech dvě kupole, na jejichž středu se leskl zlatý kříž. Při návratu
z večerní procházky jsme zjistili, že se jedná o Chrám svatého hrobu.
Viděli jsme Židy u Zdi nářků - kývající
se v modlitbách či studující prastaré svitky, zpívající žalmy, tančící i potichu
stojící před jedinou dochovanou částí jejich Chrámu. Židé s jarmulkou,
klobouky všech velikostí, dokonce i s klobouky ve tvaru hrnce potaženými
chlupatou kožešinou. Odění v černých kabátech, stříbrných pláštích či
dlouhých bílých šálech se střapci. Židovství zde zůstalo stejné jako dříve –
Jeruzalém je snad jediným místem, kde je potkat Žida v černém kabátu a s
jarmulkou na hlavě běžnější, než potkat turistu v kraťasech a tílku.
Pátek večer = šabat. Samozřejmě,
že jsme to věděli. Ale nedomysleli… šabat znamená, že nejede žádná tramvaj,
nikde není otevřeno, nikde se nenajíme. Tak jídlo jsme pořešili naštěstí
v arabské čtvrti. Ach ty ceny! Ale už víme, že „falafel“ bude naše strava
číslo jedna.
Za tmy jsme došli do našeho
malého hostelu a ustlali si na střeše. Větřík, který jsme za dne chválili, nám
začal připadat až příliš studený, a tak jsme na sebe nashromáždili všechny
prašivé deky, které jsme na střeše našli. Spacák se nám do batůžků totiž
nevešel, a proč jej taky v tak teplé zemi řešit, že? Noc chladná, a to
velmi, přesto však nebyla zima jediným důvodem, proč bděle zírat na hvězdy.
Večerní šum Jeruzaléma náhle
protnul výrazný hlas muezzina, jehož minaret byl snadno vidět z naší
střechy. Ještě než však dozpíval své modlitby, už se zvuk mísil s muezziny
z dalších částí města. Muslimská kakofonie postupně usínala, jak se
z daleka ozývali poslední muezzini… a konečně se rozezvučely i zvony
z křesťanských chrámů. Hvězdy nad hlavou oznamovaly šabat a já cítila, že
Jeruzalém – „město pokoje“ – je pokojnější, než by se mohlo zdát.
Sobota 26. 4.
Ráno se za zvučných hlasů
muezzinů a následně za hlaholu zvonů sousedících s naší střechou vstávalo
dobře. Jitřní slunce osvětlovalo celé město a my se po skromné snídani
sestávající se ze sladkého žlutého pečiva vydali na Olivovou horu.
Ranní Jeruzalém jako bych ani
nepoznávala – ulice byly najednou širší, když je do půlky nezaplňovaly výrobky
všudypřítomných prodejců; klidnější bez hlasitého vyvolávání a štěbetajících
davů lidí… Náhle se tu dalo pohybovat mnohem volněji a svižněji. Cesta za hradby
vedla částečně i po Via Dolorosa, která se vine ulicemi až ke Lví bráně.
Koupili jsme si vodu za pět šekelů a vyrazili dolů do údolí Cedronu, které se
táhne podél Jeruzaléma a odděluje jej od Olivetské hory. Pak už jsme šlapali
vzhůru ke Getsemane. Olivy tu prý vyrůstají z kořenů oliv, které pamatují
dobu Ježíšovu. Ty původní jsou však již dávno pryč, protože sloužily jako jeden
z mála zdrojů dřeva nutného k vystavění tisíců křížů za židovského
povstání. Dnes je zde doslova oplocená zahrádka – olivy v ní jsou ale
nádherné. Hned vedle starých oliv se tyčí kostel Agonie – temná výzdoba kostela
má připomínat Ježíšovy těžké chvíle v Getsemanské zahradě.
Strmý výstup k Dominus Flevi
(místu, kde Pán zplakal nad Jeruzalémem) nás odměnil nádherným výhledem na
město. Přestože jsme se nedostali do kaple, kde je ona známá vitráž, skrz
kterou prosvítá Jeruzalémské panorama, byl pohled na město uchvacující. Mezi
hradebními branami jsme snadno rozpoznali tu Zlatou – zazděná brána, před
kterou se tísní stovky hrobů. Podle tradice totiž na konci světa přijde Mesiáš
právě touto branou a tak ti, kteří budou nejblíže, jako první budou vzkříšeni.
Židé tudy čekají příchod Hospodina a Arabové jsou připraveni za výsadu přednostního
vzkříšení k novému životu zaplatit drahé nájemné.
Oproti dávným dobám dnes Olivetská
hora překypuje chrámy různých vyznání. Katolíci, Pravoslavní i muslimové –
každý se chopil nějakého významného místa. Vedle mešity postavené nad místem,
kde vstoupil Ježíš do nebe, je tedy kostel Pater noster – komplex, kde je na
zdech v kachličkách vypsaný Otčenáš snad ve všech světových jazycích. I
ten náš jsme našli, stejně jako třeba gruzínštinu či korejštinu. Olivovým hájem
jsme se vydali zpět do Jeruzaléma, kde jsme doufali v rychlé nalezení
občerstvení, protože hlad se dostavil i o šabatu. Jaké štěstí, že jsou sváteční
dny různých národností a vyznání pěkně rozvrstvené – dnes bychom si u Židů jen
těžko sháněli nějaké jídlo, ale u Arabů, pro které je svátečním dnem pátek,
jsme si mohli koupit falafel (kuličky z namleté cizrny a koření, které se usmaží)
v pitě se zeleninou a tak ukonejšit hladový žaludek.
Třeba Golgotský pahorek je celý
uvnitř hradeb – co více, dokonce je celý uvnitř obrovského chrámu Božího hrobu.
To, že se jedná o horu, napovídá pouze fakt, že se v chrámu dá sestupovat
i vystupovat od původní výšky vstupní brány o několik desítek metrů. Vlastně je
to několik chrámů pod sebou.
Sabatovými křivolakými ulicemi
jsme se brouzdali Arabskou čtvrtí – plno obchůdků bylo zaměřeno na jídlo,
suvenýry či ovocné šťávy všeho druhu. Potkali jsme ale i holičství či
posilovnu, která ve starodávné kamenné uličce působila jaksi nepatřičně.
Naprosto vyčerpaní jsme došli
zpátky na naší střechu, upravili matrace a rozhodili deky. Muezzini a čisté
hlasy zvonů nás provedli druhou nocí Jeruzalémskou.
Neděle 27. 4.
Budík
mě vytrhl ze spánku, který se konečně podobal hlubokému. Bylo 6:00 a podle
internetu, na kterém jsme si včera v dolní části starobylého hostelu
vyhledávaly ideální časy mší svatých, měla být v 6:30 mše sv.
v chrámu na začátku křížové cesty, kde nechal Pilát bičovat Ježíše.
Protože už jsme cestu znaly, nebraly jsme si ani průvodce s mapkou města.
Liduprázdnými uličkami jsme se ve vycházejícím slunci dostaly až ke kýženému kostelu
– bylo zavřeno. Žádný okolní kostel také nebyl otevřený a tak jsme se rozhodly
pro Boží hrob, kde by snad mělo být denně nejvíce mší. Jenže přestože jsme již
město prolétly několikrát křížem krážem, najít cestu se nám teď nedařilo.
Hodiny ubíhaly, ulice také… ale bez mapy jsme se neustále motaly neurčitými
směry. Rady přibývajících lidí nás posílaly pokaždé jinam. Dvě hodiny jsme
běhaly po starém městě, než jsme našly, co jsme hledaly – chrám Sepulchre
(Hrobka). Kolem směrovky ukazující do úzké uličky sem vedoucí jsme samozřejmě
běžely alespoň desetkrát, ale protože jsme považovaly Sepulchre za něco úplně
jiného, ani jsme se nezdržovaly sem odbočit, když přece hledáme ten Boží hrob…
Celá
patálie ranního běhání byla však v mžiku zapomenuta. Konečně jsme viděly
místo, které nečiší turismem, ale historií a tajemstvím. Celý chrám působí
nádherným dojmem. Stovky svící, nádherná kupole, skvostné mozaiky, zdi
přecházející v neotesanou skálu hory Golgoty, místo konce i začátku
života…
PRÁZDNÝ hrob |
Jestli bylo nějaké místo, kde jsem vnímala obrovskou sílu nekonečna, bylo to v Chrámě Božího hrobu. Člověk už si možná až příliš zvykl na to, co by mu mělo vyrazit dech a nutit k zamyšlení. Možná je potřeba být mimo hučící svět velkoměst a vydat se na místo, kde se čas téměř zastavil, a dovolit myšlenkám, aby si kladly nové otázky a ptaly se po podstatě věci. Aby se člověk zamyslel nad tím "běžným názvem" - Boží hrob. Hrob Boha a tedy bytosti, která má být přece nesmrtelná a neporazitelná... a vůbec, tak veliká, že přesahuje cokoliv, co by člověk mohl vystavit. A v Jeruzalémě má Bůh svůj hrob.
Nešla jsem dovnitř. Všechna významná místa jsou již dávno plná svíček, kadidelnic a pozlátek, která mě spíš ruší. Drsné kameny jsou ohlazeny a jednoduchost a prostota se ztratily. Toto místo jsem si nechtěla kazit pohledem na vlastní oči, zůstala jsem venku a nechávala místu jeho tajemství, které se stále skrývá i pod zlatými pozlátky. Dívala jsem se, jak paprsek světla z kupole míří na místo, kde lidsky Bůh skončil.
A pak by to člověku přišlo líto. Protože jestli tu byl opravdu Bůh, tak už tu není, protože hrob je jasné znamení, že je konec. Tečka. Hroby rodiny či známých osobností se navštěvují právě proto, že jsou místem, kde tito zemřelí lidé zanechali svá těla. Jenže tento hrob je jiný, je prázdný! Není vykradený, není nepoužitý, ale je prázdný.
Kdo by chodil k prázdným či vykradeným hrobkám? A kdo by nad nimi stavěl chrámy, a kolem nich opevnění, které vydrží i silné zemětřesení?
Hrob Boha dává smysl vážně jen tehdy, je-li prázdný! A tam mi to došlo...
Výstup
trval asi tři čtvrtě hodiny, a přestože se šlo poměrně prudkým stoupáním,
nebylo to nic, co by nás zmohlo. Výhled shora byl parádní – jak na moře, tak na
okolní skály a vysušenou poušť. V kontrastu s tím vším musela být
Massada – tehdy v plné kráse, kde byly na počátku našeho letopočtu nejen běžná
obydlí, ale i paláce a dokonce i sauny a lázně. Voda se sem dostávala
pozoruhodným a důmyslným systémem kanálů a struh. Při pohledu na nedobytnost
pevnosti, která je ze všech stran chráněna příkrým svahem, nemohla jsem nevzpomenout
na drama, které se tu za židovského povstání odehrálo. Radikální revolucionáři,
kteří se odmítli vzdát římské nadvládě, dostali se lstí do Massady, která se
záhy stala jejich hlavní baštou. Ani vycvičené římské jednotky se nedokázaly
dostat na zoubek tomuto tvrdému oříšku a tak trvalo dlouhé tři roky, než se jim
podařilo připravit vše ke vstupu do pevnosti. Podél jedné strany skály, na
které se pevnost tyčí, stavěli Římané neúnavně val z kamení, který tak
snižoval výšku původní přírodní hradby, kterou bylo nutno překonat. Když hrdí Židé
uvnitř poznali, že se blíží den dobytí, rozhodli se na sněmu pro volbu. Buď
padnou do rukou Římanů, nebo do rukou Hospodinových. Jednohlasně se vyslovili
pro druhou možnost a tak mezi sebou vylosovali pět mužů, kteří měli za úkol
zabít všechny obyvatele Massady (na pět tisíc lidí) a nakonec zabít i sebe.
Když druhého dne ráno Římané bez odporu vstoupili do pevnosti, čekalo je děsivé
ticho mrtvého města.
Mši
svatou jsme měli přímo na Golgotském vršku spolu s Američany. A to
v den svatořečení Jana Pavla II. Ze světlíku kupole se sem linul
paprsek světla a za zpěvu pravoslavných mnichů a jásavého tlukotu zvonů jsme se
šly před baziliku nasnídat. Dan už čekal na schodech s pečivem a příjemně
vyspalým vzezřením.
Po
snídani jsme vyrazili směrem k Chrámové hoře, jejíž úpatí na západní
straně tvoří Zeď nářků – poslední pozůstatek z největší chlouby všech
Židů. Chrámová hora je místem posvátným jak pro Židy, křesťany, tak i muslimy.
Jedná se o místo obětování Izáka Abrahámem. Stál zde Hospodinův chrám – jediný
příbytek velikého Boha Židů. Dnes se však Židé dostanou jen ke Zdi nářků a musí
se smířit s tím, že hora je v rukou muslimů, kteří zde vystavěli
mešity. Jediným dnem, kdy se na horu dostanou i nemuslimové je neděle. Vystáli
jsme si tedy pořádnou frontu a se zahalenou hlavou jsme došli až nahoru. Má
představa, že zde kromě Skalního dómu nic dalšího nebude, byla mylná. Nádvoří
bylo kromě vykopávek také plné stromů a příjemných zákoutí. Vedle zlatavého
symbolu Jeruzalémského panorama – kopule mešity Skalního dómu – je tu ještě
mešita Al Aksa, která by měla být největší v Izraeli.
Mešita na Chrámové hoře |
Dnešní
den neměl končit v Jeruzalémě a tak jsme se vydali k PC zjišťovat
nejlepší spoje směr Mrtvé moře. Pak už zpět do nového města na autobus a ještě
jeden rychlý nákup jídla na cestu (až další den jsme zjistili, že koupit si
větší zásobu se vyplácí nejen o šabatu). Autobus do Ein Gedi jel z druhého
patra nádraží a jak jinak, byl klimatizovaný. Asi po 1,5 hodině jízdy jsme byli
na místě – Mrtvé moře před námi a téměř Americké či Ordesovské kaňony za námi.
Netušili jsme, kam se poděly ty pozvolné pláže, kde jsou nádherné solné
krystaly připomínající skulptury, ale kde by také mělo být vidět děsivě rychlé
vysychání moře, či kde jsou ty hotely posouvající se spolu s mořem… tady
bylo pusto! Silnice připomínající Route 66, kemp a pustina. Naše jedna bagetka
nám přišla směšná. Nicméně než nadešla ta krušná chvíle noci, užili jsme si
výjimečnosti a zvláštnosti vody Mrtvého moře. Připadala jsem si jako bójka
klinkající se na moři. Prostě se nedalo ponořit, ale přitom měl člověk stále
pocit, že se potopí – na tu vrtkavou nadnášivost si bylo potřeba zvykat. Ale
pocit to byl opravdu zajímavý. Voda téměř olejovitá, slaná tak, až to pálilo.
Když jsem si po chvilce „plavání“ uvědomila, že jsem ji vlastně ještě
neochutnala, vytáhla jsem z vody ruku a důkladně ji olízla. Velmi jsem se
pak snažila k urychlenému přesunu na pláž, kde jsem měla pitnou vodu.
Vánek
maskoval žár dne, slunce ale pálilo tak vydatně, že jsme se přestali strachovat
o to, že nám v noci bude zima. Postupně se všichni vytráceli a zůstali zde
jen Izraelci se stany či karavany a především: s grily na maso. Smažilo se
tu ze všech stran a k našim vyhladovělým tělům orážela vůně grilovaného
masa a zeleniny. Proč jen jsme si vybrali část moře sice nekomerční, zato však
bez jakékoli možnosti nákupu jídla. Nevím, zda jsme vypadali tak, jak jsme se
cítili, ale po nějaké době k nám přišel muž s táckem plným
grilovaného masa a zeleniny. Plní údivu jsme s radostí snědli celou porci (i
Dan vegetarián se překonal a pomohl mi se špalíčky masa) a když jsme pak šli
poděkovat rodince u grilu, dostali jsme navíc dvě lahve s vodou, které tu
mimochodem také nebylo nazbyt.
Nadešla
noc a s ní i naše „campingování“, tentokráte však bez spacáku. Slabý a
příjemný denní vánek se po západu slunce změnil v takový vichr, že nám
nepomohla ani vyhřátá zem a chvěli jsme se chladem. Jestli jsem se doteď
snažila zachovat své oblečení v jakémsi civilizovaném a čistém stavu, šla
teď veškerá snaha stranou. Na špinavou zem s bodláky a breberkami jsem
rozprostřela ručník, sama se zabalila do všeho, co jsem v batohu našla
včetně plavek a čepice, a přes sebe jsem hodila šálu. Nic naplat, spát se
nedalo. Z původní postele – trávníčku u parkoviště, nás vyhnalo
zavlažování, jak jinak, že?! V jednu ráno jsme se tedy přesunuli na
betonový chodník a hledali co nejlepší závětří. Shrnuto a podtrženo: ušetřeno
za ubytování a stravu (ne že bychom si to vybrali, prostě tam nic nebylo) a
dále ušetřeno na spánku, kterého se nám moc nepoštěstilo.
Pondělí 28. 4.
Východ
slunce na horizontu Palestinských hor na druhém břehu moře byl krásný a hřejivý.
Na první bus směrem Massada jsme se vydali s předstihem v naději, že
stihneme vylézt nahoru na pouštní pevnost dříve, než nastoupí žár dne. Dříve
než autobus v osm hodin ale přijel šerut (něco jako maršrutka v Rusku
či Gruzii – vícemístná dodávka, která jede, jakmile se naplní) a řidič, který
tím směrem jel s prázdným autem, nám nabídl, že nás sveze za stejnou cenu
jako bus. A tak jsme již v půl deváté nastupovali na Hadí stezku vinoucí
se bez jediného náznaku stínu až na horu s pevností.

Cesta
dolů byla za plného poledního žáru velmi náročná. Zahalila jsem si raději i
ruce, protože krém s faktorem 50+ mi v tu chvíli (navíc po
zkušenostech z Kazbeku) připadal jako nicotná ochrana. Ale zřejmě
posloužil dobře, protože spáleniny se nekonaly. Po cestě jsme potkávali
kozorohy, kteří nedbajíce spalujícího slunce hopsali po skalinách.
Z oblasti
Mrtvého moře jsme se busem posunuli přes Jeruzalém do Tel Avivu, kam jsme
dorazili kolem páté. Jaké bylo ale naše překvapení, když už bylo devět a my
jsme stále neměli, kde spát. Další noc venku, tentokráte navíc v chladnější
oblasti, nás rozhodně nelákala. Hostel, do kterého jsme si to dle internetu
v Jeruzalémě chtěli namířit, tak nějak neexistoval. V ulici byl
autošrot, benzínka a několik pochybných budov industriálního dojmu. A tak jsme
to pěšky vzali až do Jaffy – starého přístavního města jižně napojeného na Tel
Aviv.
Chodili
jsme sem a tam a stále jsme nenacházeli hostel či jakékoli přístřeší, kde by
měli volno a nestálo to majlant. Už jsem si připadala jak svatá Rodina
v Betlémě o Vánocích… Konečně kolem půl jedenácté se na nás usmála
štěstěna cestovatelů a našli jsme hostel Florentine. Nic lepšího nás ani
nemohlo potkat! Byl to parádní a živoucí hostel plný mladých lidí, kteří vědí,
jak si cestování užít. Spalo se opět na střeše, tentokráte ale zacloněné proti dešti
a větru. Za 55 šekelů hodně muziky – teplá sprcha, vůně šíši a pohoda střešních
pohovek za zvuku regé…
Úterý 29. 4.
Jaffa
je město umění, nebo alespoň co se street artu týče, je to prostě stylové. Na
každém kroku drobná známka pouličního umění – dokonalý pak byl nápis na koncích
přechodu pro chodce. Tam, kde mívají v Anglii napsáno „Look right“, bylo
zde napsáno „ART BEHIND YOU“. A opravdu, když jsem se otočila, teprve jsem si
všimla, že na druhé straně je galerie.
Snídani
jsme si dali na břehu moře v Jaffa portu, kde se komíhaly rybářské lodě a mezi
starými sítěmi odpočívaly kočky. Staré město nad přístavem už bylo krásně čisté
a velmi příjemné. Historická zákoutí s obrazy visícími na starých zdech a
kvetoucí florou. Do odletu z Izraele nám zbýval ještě celý den a tak se
naše smělé plány staly ještě smělejšími a rozhodli jsme se stihnout se podívat
do Akkonu a pokud možno i do Nazaretu. Po příjemné procházce jsme se tedy přesunuli
až na vlakové nádraží v Tel Avivu, které leží u horní centrální bus
station. (Proč mají v takových městech vždy dvě centrální nádraží, aby pak
člověk tápal, z kterého jede?!) Cesta vlakem do Akkonu byla pohodlná a
rychlá; stejně jako ostatní dopravní prostředky tady v Izraeli, byl i vlak
klimatizovaný. Akkon je poměrně pěkné historické městečko na pobřeží. Ryze turisticky
jsme navštívili hrad i podzemní tunely a dali si falafel u pouličního
prodavače. Nakonec jsme dle rady paní z informací zkusili doběhnout bus
jedoucí do 40km vzdáleného Nazaretu. Bylo přece pět hodin večer a letadlo
letělo až zítra dopoledne, proč tedy nezkusit Nazaret, vzdálený od Jeruzaléma
přes 200km – připadalo nám tehdy vše tak snadné a možné. Jenže pro samou radost
z doběhnutí busu jsme se nezeptali na takové drobnosti, jako třeba: Proč
je jízdenka dražší, než bylo řečeno na informacích? Jak dlouho se jede? Přes
která místa se jede? – Kdybychom se byli bývali zeptali, zjistili bychom, že
tento autobus sice do Nazaretu jede, ale že jede přes každou vesničku, kterou
po cestě najde, že to tedy bude delší a dražší trasa a hlavně, že to pojede
celé 3 HODINY! To vše jsme ale zjišťovali až postupně v ledově
klimatizovaném autobusu.Nazareth |
V ambitech kostela bylo nespočet mozaik znázorňujících Pannu Marii z různých zemí celého světa. Dokonce i tu českou jsme zde našli. Nejvíce nás však zaujaly Marie z Thailandu či Korey, které se nápadně podobaly tamějším lidem s tmavou pletí a šikmýma očima.
Čas
ale neúprosně plynul, a tak jsme se vydali hledat způsob, jak se dostat na
letiště. Mnoho mylných rad a posílání na špatné zastávky nás stále drželo
v nejistotě. Nakonec jsme se rozhodli uvěřit tomu, že pojede bus do Haify
a tam bychom nasedli na vlak jedoucí na letiště Ben Gurion. Bus do Haify číslo
331 měl jet v devět večer a případně v deset, autobus do Tel Avivu (což by
se nám zdálo příhodnější) měl jet v půl desáté či půl jedenácté ze
zastávky poblíž té, kde jsme čekali, kterou jsme ale neviděli. Čekali jsme tedy
až do 21:15, a když bus stále nepřijížděl, jali jsme se hledat místo, odkud
pojede bus č. 826 do Tel Avivu. A…. ano, po cestě jsme přihlíželi, jak nám ujíždí
opožděný spoj 331.
Druhou
zastávku jsme stále nemohli najít, a tak jsme se zklamáni, ale alespoň
ujištěni, že něco tu přeci jen jezdí, vydali na původní zastávku čekat na další
spoj. Nikde nikdo, žádný jízdní řád, čas běží… tu se zpoza rohu objevil autobus
č. 826 a vzdaloval se našim nevěřícím očím. Naše zoufalé čekání na (snad
existující) další noční spoj bylo ale ukončeno velmi nečekaně. Přijel prázdný
taxík, který nám nabídl za téměř stejnou cenu jako bus odvezení až do Haify.
Hlavou mi proběhlo několik věcí: je to podezřelé a je to dražší. Ale pak mi
probleskla pamětí vzpomínka na jeden vtip, který by se snadno dal aplikovat na
naši situaci. Bylo by hloupé pak od Boha slyšet: „Já jsem tvé modlitby slyšel.
Autobus 331 jsem ti poslal, ale tys byl na jiné zastávce. Tak jsem ti na to
místo poslal autobus 826, ale tys zase odešel jinam. Nakonec už jsem ti raději
poslal taxíka, a ty bys ho odmítl kvůli 3 šekelům!“ A tak jsme nasedli. A dál
už to šlo všechno dobře.
Středa 30. 4.
Na
letišti nás čekala více než důkladná prohlídka, spousta otázek i vysvlékání.
Kay se dokonce musela před policistkou napít ze své lahve, je-li to opravdu jen
voda. (Ještěže jsme tu vodu z Mrtvého moře dali do malé flaštičky!) Po
probrání batohů jsme je nechali projet rentgenem, kde se naštěstí má žiletka
v KPZce otočila svým ostřím tak šikovně, že byla vlastně neviditelná.
Větší
zásoba vody z Mrtvého moře neprošla, ale my ano!
Shallom,
Izrael!
Žádné komentáře:
Okomentovat